Svar: Autostol

19. juni 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Linden

Tak for dit brev :)

Autostolen du vælger skal passe til din datters vægt og længde og ikke til hendes alder og da hun nu vejer 10 kg og lyder til at være en lang pige og autostolens seler tydeligt "presser hende" for meget - ja så skal hun have en ny autostol.

Hun er vokset ud af sin babystol og derfor skal hun have en ny autostol, det der kaldes for en barnestol, og det vil sige en autostol, der går højere op i alder, så hun kan bruge den nye stol i længere tid. En barnestol vil ofte have vægtbetegnelsen 9-18 kg.

Det anbefales at vælge en bagudvendt autostol, så hun sidder med ryggen mod kørselsretningen. Det er det sikreste og giver langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis I kører frontalt sammen med en anden bilist. Rådet får større færdselssikkerhed anbefaler ...

Annonce

... at børn sidder bagudvendt så længe som muligt, helst op til 3-4 års alderen.

Det er rigtig godt at vælge en stol, der som du beskriver, kan lægges lidt ned, så hun på længere ture ikke behøver sidde, men også kan ligge og sove lidt i sin stol og dermed også slappe lidt af i kroppen.

Det vil være en rigtig god idé at tage din datter med ned i butikken og lade hende prøve de forskellige modeller, så du finder en stol, som hun kan passe både nu og de næste år frem - så I ikke skal købe flere stole - det bliver jo lidt dyrt i længden:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

TÆNK - forbrugerrådet har blandt andet testet forskellige autostole.

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en rigtig fin pjece "Børn i bilen" - jeg skal sende dig et link i en separat mail :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte